TELEFONVENN

Ønsker du deg en telefonvenn? Eller kanskje du har mulighet til å stille opp som telefonvenn for andre som trenger dette?

Hvordan være en TelefonVenn?

Du bruker din egen telefon og ringer 1-3 personer som ønsker en telefonsamtale 1-2 ganger i uka.

Samtalen kan vare 5-20 minutter og foregår på en tid begge er enige om. Samtalen skal primært være om dagligdagse ting og ha fokus på det gode, det positive og det friske. Du som TelefonVenn er ingen terapeut, sjelesørger eller hjelper utover å være god å snakke med. Du har fokus på å lytte, bekrefte og henvise til andre instanser ved behov for mer enn en god samtale.

TelefonVenn – der du bor er en livssynsåpen og inkluderende tjeneste der man har respekt for den andres tro og livssyn. Der livssyn er sammenfallende, er det bra å bekrefte det den andre sier og tror.

Noen ganger kan det hende at den eller de du snakker med forteller eller tar opp ting som de opplever er vanskelig. Der det oppstår situasjoner hvor personen du snakker med har behov for ytterligere samtale eller støtte ber vi om at det henvises videre til andre tjenester som Kirkens SOS, Mental Helse, Ungprat eller lignende. For for å stimulere til gode samtaler har vi her 10 gode råd til hva man kan tenke på:

10 gode samtaleråd for å bli en det er lett å snakke med når livet er vanskelig

1.  Ta deg tid til å lytte – Vær tålmodig og snakk lite selv.
2.  Vis at du lytter og ønsker å forstå – Gjenta gjerne det du opplever at den andre sier, for å sjekke at du har forstått rett.
3.  La den andre få snakke – Ikke bruk samtalen til å komme med dine egne historier eller følelser.
4.  Gi annerkjennelse og støtte – Ros den andre for å ta opp problemet og dele følelsene sine med deg.
5.  Hjelp til med å rydde – Prøv å dele opp og strukturere store problemer.
6.  Gi heller innspill enn råd – Still spørsmål som kan bidra til at den andre finner løsninger selv.
7.  Let etter lyspunktene – Gi styrke ved å minne om det den andre gjør bra og lykkes med.
8.  Tål stillhet – Det er plass til pauser i en god samtale.
9.  Avklar forventninger – Få klarhet i hva den andre venter at du skal gjøre etter samtalen.
10.  Hold på hemmeligheter – Det som skal bli mellom dere, må bli mellom dere. Verdsett den tilliten du blir vist.Alle kan være en god samtalepartner!

Ved spørsmål eller om du trenger veiledning ta kontakt med din lokale Frivilligsentral

Hvordan kommer du i gang med den første samtalen?

For å sette deg litt i gang har vi laget en samtalemal som du kan få fra din lokale Frivilligsentral. Du trenger ikke følge denne malen, dette er kun ment som en hjelp for deg som ny Telefonvenn.

Aktiv lytting er en teknikk som hjelper med å skape relasjoner mellom mennesker. Dette er en fin nettside som forteller mer om Aktiv Lytting.

God telefonskikk

Si alltid navnet ditt når du ringer
Spør om det passer å snakke, også når det er avtalt
Snakk tydelig så den andre slipper å spørre om igjen
Lytt mer enn du snakker
Avslutt samtalen på en hyggelig måte og avtal gjerne neste samtale.
Takk alltid for praten, så den andre føler seg vedsatt.

Hva forventer vi skal skje i løpet av samtalene?

Hovedpoenget er å forsøke å bidra til mindre ensomhet. Mennesker blir mindre ensomme når vi møtes som mennesker. Nå er utfordringen at vi skal gjøre det over telefonen. Vi håper at du og den du ringer har det hyggelig sammen. Kanskje finner dere ut at dere har felles interesser, kanskje diskuterer dere noe, kanskje forteller dere hverandre om livene deres, hvordan dere blir påvirket av situasjonen, eller forteller hverandre om det dere ser utenfor vinduet. Vær gjerne litt nysgjerrig. Folk liker ofte å prate om seg selv, særlig når du har fortalt litt om deg selv, slik at de andre blir trygg på deg.

Hvor ofte og hvor lenge dere snakker sammen kommer an på både deg, den du ringer til - og dagsformen til dere begge. En kort samtale kan også være fint :)

Det er også veldig fint dersom du gir oss tilbakemeldinger dersom det er noe du bekymrer deg over. Kanskje oppdager du at den du prater med ikke spiser nok, ikke har det helt bra? Da vil vi gjerne vite det.

2020 © Ila frivilligsentral AS